Vi tog in
våra handskar som hängde ute i minusgraderna för att se vad som hände när de
kom in i värmen. Barnen kände på handskarna och kunde konstatera att det blivit
färgad is som såg ut som glass. Vi lät handskarna ligga kvar i ateljén. Under eftermiddagen
kunde barnen konstatera att isen blivit vatten, men det fanns även en del
isbitar kvar.
”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar
att utveckla förståelse för naturvetenskap, kunskaper om
växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Lpfö98)
”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik” (Lpfö98)
Vädret bjöd på lite snö denna vecka också. Vi tog ut vattenfärg och
penslar och barnen skapade i snön med färgerna. Ett nytt spännade sätt att skapa
och få uttrycka sig på ”Förskolan
ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga, skapa
och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap”.
(Lpfö98)
”Förskolan ska ge varje barn
förutsättningar att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter
i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av,
tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,” (Lpfö98)
”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska” (Lpfö98)
”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska” (Lpfö98)