fredag 22 oktober 2021

Jag och min familj inne på Draken

 Vi arbetar just nu med temat "Jag och min familj". Vi har sett ett stort intresse hos barnen för rollekar med olika familjekonstellationer, de leker även mycket lekar som vi tolkar är upplevelser från deras omvärld. Till exempel så leker de att de går till affären eller att dockorna ska gå till förskolan. De pratar även mycket om sin familj och var de befinner sig när de själva befinner sig på förskolan. De pratar även mycket om andra som exempelvis syskon och mormor/farmor.


Vi tänker att syftet med att arbeta med "jag och min familj" är att barnet bland annat får möjlighet att utveckla trygghet i sin identitet. I Läroplanen för förskolan (Lpfö98) står det att: "Förskolan ska ge varje barn förutsättning att utveckla sin identitet och känna trygghet i den". Vårt arbete kommer även att ge barnen möjlighet att få erfarenhet av olika familjekonstellationer, samt att tydligt se vilka som tillhör sin familj. De kommer också att få möjlighet att få arbeta med mångfald och alla likas värde.

Vi har börjat att bygga upp barnens hus med bilder på deras familjer. Vi har även börjat med att göra handavtryck, "det här är min hand!". På samlingen läser vi ur boken "Min familj" av Anna-Clara Tidholm och samtalar om det vi läser.


ur boken "Min familj"