Att få vistas ute i naturen gör mycket med och för människan. Naturen används som källa för människans återhämtning och det minskar vår stress. Att som barn få möta olika naturmiljöer och material tänker vi sätter igång processer hos barnet/barnen som ger upphov till kreativitet, lärande, lek och sociala sammanhang. Hos naturmaterialet finns en agens, materialet blir ett subjekt som ger effekt i mötet med människan. Materialet ger upphov till olika idéer och möjligheter att kunna föreställa och samspela med varandra. En pinne kan transformeras till något annat som barnet önskar i sin lek och konstruerande. I forskningen har det även lyfts att naturmaterial ger barnen fri tolkning i hur och till vad materialet används i jämförelse kring leksaker som redan har bestämda etiketter i hur de ska användas.
Cykelgruppen arbetar på så sätt att vi besöker samma plats under hela veckan för att på så sätt ge förutsättningar för barnen att återkomma till aktiviteter/ konstruktioner som påbörjats.
En positiv framtidstro ska prägla utbildningen. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig.
Utbildningen ska ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik.
Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva. (Lpfö 2018)