måndag 24 maj 2021

Cykelgrupp: Lekplatser och rörelse

De närmaste veckorna har och kommer cykelgruppen bland annat att cykla till olika temalekplatser. Barnen ser fram emot de olika teman och gestaltningar som temalekplaserna erbjuder. De rutschar skrikande genom tunnelrutschkanor, gungar på kompisgungor, åker linbana, klättrar på klätterställningar och snurrar på karuseller. Ibland leker barnen olika fantasilekar som de anpassar till lekplatsernas tema. Även naturen runt lekplatserna kan bli en del av fantasileken när träd plötsligt förvandlas till fartyg, m.m.

Enligt skolverket skapar generella rörelsetillfällen förutsättningar för grundläggande rörelseförmågor. Genom balansgång ökar barnen sin stabilitetsförmåga. När barnen går, springer, hoppar, hänger m.m. lär de sig att styra kroppen. Kastar, sparkar eller fångar barnen en boll lär de sig att hantera föremål. För att uppleva rörelseglädje måste barnen ha förmågan att genomföra olika rörelser. Det är därför betydelsefullt att barnen får möjlighet att utöka sina rörelser kontinuerligt.

Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att det ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva (Lpfö 18, s. 9).