fredag 14 maj 2021

Projekt : skolstart

 Barnen som ingår i cykelgruppen kommer till hösten att påbörja ett nytt kapitel i deras utbildning; förskoleklass. I ett led att förbereda, men även för att knyta an till tidigare kartprojekt inne på Älvans avdelning, gör vi besök till de olika skolorna som barnen ska börja på till höst. Utflykten har inletts med att vi gemensamt kollat på kartan, digital och/eller i pappersformat. När vi undersökt kartan har syftet varit att lokalisera besöksmålet samt resvägen dit. Barnen har fått uppskatta tid, strukturerat och planerat resväg. Kartan har skapat nyfikenhet och samtal om symboler, längd, parker, vägar har givits stort utrymme i undervisningen. Väl framme vid besöksmålet har vi samtalat om skolan ex hur många barn går på skolan, när invigdes den mm. Barnens nyfikenhet har många gånger handlat om skolgårdarna och därför har vi försökt att undersöka dessa. 







Utbildningen i förskolan ska ge barnen möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lösa vardagliga problem. Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen.

Förskolan ska samverka på ett förtroendefullt sätt med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet för att stödja barnens utveckling och lärande i ett långsiktigt perspektiv. Inför övergångar ska de berörda skolformerna och fritidshemmet utbyta kunskaper, erfarenheter och information om innehållet i utbildningen för att skapa sammanhang, kontinuitet och progression i barnens utveckling och lärande. Det ska även finnas samarbetsformer som syftar till att förbereda barnen och deras vårdnadshavare inför övergångar från förskolan till förskoleklassen, skolan och fritidshemmet. (Lpför 2018)