fredag 29 januari 2021

Bishops sex matemtiska aktiviteter

Alan Bishop, matematiker, har identifierat sex matematiska aktiviteter; lokalisera, designa, räkna, mäta, leka och förklara. I ikt-rummet på förskolan har några av  barnen på Trollet bekantat sig med att mäta. Undervisningssituationen uppstod i att några av barnen började hoppa från scenen som står i rummet. Barnen verkade intresserade av att veta hur långt de hoppade och tillsammans gick vi och letade rätt på ett måttband! Genom det tillägget blev hoppets längd konkretiserat. Barnen kunde markera ut på måttbandet var hen landade. "Titta var lågt jag hoppade!" "Hit kom jag." "Jag kan skriva mitt namn". De barnen som ville fick skriva sitt namn och lägga ut längs bandet som var utdraget och fäst på golvet. Det blev samtal om olika längder, kort, långt, lika långt! 




Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 

förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,

förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,

förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp

(Lpfö2018)