Vi kan använda oss av digitala verktyg i våra lärmiljöer. På bilden syns en miljö där detta gjorts. På väggen projiceras en bild på skog, i bakgrunden hörs ljud från skogen bland annat fågelkvitter, kartongerna är hus som barnen gjort till djuren och såklart alla djuren.
Syftet med att bygga upp denna miljö var att locka till lek och inspirera barnen i deras lek med djuren. Barnen som är 1-2 år gamla lekte, med min stöttning, att djuren gick på promenad i skogen (barnen höll djuret i handen och förflyttade det i skogen), de hittade kompisar att leka med och de gick in i sina hus för att sova.
I barnens lek uppkommer alltid stunder av spontan undervisning. I denna leken upptäckte ett barn att det fanns djur som såg likadana ut och en sorteringsprocess startade. Två kor, men en var svart och en var brun. Tiger och lejon, på vilket sätt är de olika? Hur djuren låter och vad de olika delarna på djuren heter upplever jag som något barnen tycker är viktigt. Elefanten har en snabel, hästen har hovar, katten har tassar. Barnet pekar, jag benämner och barnen bekräftar genom att upprepa samma sak eller visa med kroppsspråk att vi pratar om samma sak.