torsdag 14 februari 2019

Elefanten/Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag är en vanlig benämning i Sverige på Valentindagen, den 14 februari. Den kan i sin moderna utformning i Sverige härledas ur amerikansk sed, men har sitt ursprung i traditioner som uppstod kring helgonet Sankt Valentin under medeltiden i Frankrike och England och i en vårfest med rötter i antiken.

Varför firar vi Alla hjärtans dag? Hur tänker barnen om alla hjärtans dag på elefanten?

-"vi ger extra kramar till alla"
-"man ska inte slåss"
-"vi ritar hjärtan"
-"hjärtan betyder att man älskar någon"
-"hjärtan hela dagen"
-"man kan ge några teckningar"
-"att pussas mycket"


Lite passande ramsor och sånger från Alla hjärtans dag. Rim och ramsor är utvecklande för språket. Ordlekar ökar språkförståelsen – och så är det ju så roligt.

Fröken Flano Hjärteflano passar bra på Alla hjärtans dag när man vill lyfta fram vikten av att ta hand om varandra, och dessutom ger den tillfälle att träna både färger och antal.








Hjärteflano

En dag för alla hjärtan det är det bra att ha
Hos oss den brukar kallas för alla hjärtans dag
Då ska vi vara kompisar med alla som vi kan
Ja! Vi ska vara rädda om och tycka om varann.

Först i hjärteraden har vi den vackra Röd
Hon lyser som en stjärna med en vacker glöd
Blå kommer strax därefter stilig stolt och grann
Jag tror att han vill säja -Var rädda om varann

Gul är glad som solen en härlig sommardag
Vi gillar lek och bus och stoj både du och jag
Brun med färg som jorden alla vandrar på
Är vi rädda om den då kan vi lycka nå

Svart och vit är färgerna, motsats till varandra
Det blir så vackert när tillsammans de kan vandra
Blandar man av båda så blir det färgen grå
Så mjuk och varm och luddig att krama lite på

Som gräset, träden, skogen är hjärtefärgen grön
Vi ska tycka om varandra och även vår miljö
Lila är så mysig som en gosig, ullig filt
Vi pussas och vi kramas varmt och ömt och milt

Av alla rara hjärtan finns bara tre kvar
En är den söta rosa som rosenknoppar har
Den ljusblå lätt som himlen en molnfri morgonstund
Den orange som är så spännande var timme var sekund

När vi räknar alla hjärtan och se hur långt vi når
Hjälper varandra med siffrorna då tror jag att vi får
En massa goa vänner både du och jag
Så önskar vi varandra en härlig hjärtans dag





Och en välkänd melodi(Blinka lilla stjärna), men nu för Alla hjärtans dag!!! :)

Vill du bli min valentin?För jag tycker du är fin.
Räck då ut din hand till mej
för ja
g tycker ju om dej.
Vill du bli min v
alentin?
För jag tycker du är fin.


GLAD ALLA HJÄRTANS DAG!!!