Tema - Vatten, djur och konstruktion
Didaktiska överväganden: Vad/hur/varför samt reflektion och läroplanskopplingar, men även litteratur/forskningskopplingar kan förekomma.
Vad: Skapa spöke
med tyg och diverse tillbehörigheter
Hur: Låta barnen skapa ett spöke som vi använt oss
av vid bokläsning (halloweenbok/saga)Varför: Skapa en förstärkning/sinnesstämning i form av ljus/spöke sammantagen med halloweenbokläsning inför barnen.
Reflektion: Ljus/spöket
ingav en mer spännande upplevelse av bokläsningen. En betydelsefull aspekt är
när vi ”pedagoger” spelar med i bokläsningen via rösten och fångar in barnen i
berättelsen, exempelvis lågt tonval, hög oktav osv vid korrekta tidpunkter samt
kroppsspråk, ansiktsuttryck etc. Ett konstant förbättringsområde man kan jobba
med som pedagoger.
Läroplanen:
·
utvecklar
nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord,
berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,
·
stimuleras
och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling
·
utvecklar
sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker,
material och redskap
Övrigt: En vårdnadshavare har skapat det lilla spöket tillsammans
med sitt barn hemma och ville visa upp det på bloggen.
Aktivitet: Färger
(Blanda) inför Halloween ”Kemi”
Vad: Blanda
färgerna röd och gul för att få färgen orange i en plastlåda.
Hur: Barn fick denna gång prova på att själva hälla
i olika färger och sedan röra om i kollaboration med varandra.
Varför: Färgändring
inför Halloween samt påbyggnad utav arbetet med färger ifrån föregående vecka.
Variabler som varieras samt återkoppling, reflektion och samtal med barn för
att generera ett kollektivt lärande hos barnen kring ”blandning” utav färger
som särskiljer sig lite från föregående veckas aktiviteter.
Reflektion: Barnen
uppskattade att själva få hälla i färg och blanda vattnet. En notis vi märkt
från föregående veckor är att vatten är något som fascinerar barnen mycket och
de har haft det svårt stundtals att sitta stilla och enbart observera och titta
på vad som skall hända och ske. En bra lärdom i sig, men även betydelsefullt
att göra barnen mer delaktiga och få mer inflytande i aktiviteterna såsom vid denna
åtgång.
Läroplanen: Samma
som föregående veckor.
Aktivitet: Spela
teater/färgblandning ”Drama” och ”minnesträning - matematik”
Vad: Barn fick spela
teater inför de andra barnen och ha färdigskapade halloweenpumpor bredvid
Hur: I IKT-rummet, varest en scen redan infinns
fick barnen spela kapten röd, gul och orange själva inför sina kamrater. Denna
gång hade vi med instrumentet ”bjällra” för att göra det hela lite mer
inspirerande och lustfyllt. Innan barnen fick gå upp på scen så delade vi in
dem i olika grupper, vi gav barnen en siffra, 1–3, de skulle försöka komma ihåg
siffran till deras tur. För att förstärka lärandet av att gul och röd blir orange,
hade vi halloweenpumporna på scen med barnen.
Varför: Vi
uppfattade att barnen fann det väldigt roligt att spela upp en dramapjäs inför
sina kamrater.
Reflektion: Även
om vi hade snarlikt innehåll förra gången verkade barnen uppskatta aktiviteten.
Nästa gång hade det varit lite intressant ifall barnen haft mer inflytande och
delaktighet i att helt själva komma fram till vad de vill spela upp inför sina
kamrater.
Läroplanen: Samma
som föregående vecka med tillägget:
·
Att skapa
och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik,
drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör
både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och
lärande.
Aktivitet: Lösning
”Kemi”
Vad: Brustablett-
C-vitamin, ett glas med vatten
Hur: Hälla i
C-vitamin i ett glas med vatten.
Varför: En
konstrast till ”blandning” där färgen blandas ut så ”löses” C-vitamin upp i
vattnet. Två skilda kemiska föreningar med andra ord.
Reflektion: En
trivsam aktivitet med barnen under en samling, där de fick berätta sina utsagor
om vad de trodde skulle hända. Många pratade om att vattnet skulle förändra
färg. Vi delgav barnen vid ett senare tillfälle informationen om att
brustabletten var apelsinsmak, vilket även gavs tillsynes när brustabletten
hade lösts upp någorlunda i vattnet. Märkes att barnen fascinerades av att
tabletten löstes upp i vattnet. Under lunchen lätt vi barnen bevittna samma sak
fast i mindre grupper, en återkoppling, sen verkade de förundras över lukten
över den upplösta tabletten. Några barn tyckte den upplösta tabletten luktade
illa och andra tyckte att det luktade gott.
Läroplanen: Förutom
kemi skulle vi vilja koppla denna aktivitet till ”sinnena”, specifikt lukten
även om det inte verkar förekomma i läroplanen.
Aktivitet: Skapa en halloweenpumpa
”Skapande”
Vad: Gröpa ut halloweenpumporna
och skära ut ögon, mun och näsa tillsammans med oss pedagoger.
Hur: Pedagoger
skär ut hålen med en kniv och barnen plockar ut pumpaköttet tillsammans med oss
pedagoger. Pratar med barnen under tidens gång, gör dem delaktiga under
processens gång där barn får samarbeta med varandra för ett gemensamt mål –
Skapa en Halloweenpumpa.
Varför: Fick en
Pumpa ifrån köket och ville dekorera den inför Halloween tillsammans med
barnen.
Reflektion: Lyckad
aktivitet, vi upplevde att barnen hade det roligt, lustfyllt och att
aktiviteten var lärorik.
Läroplanen:
• att arbetet i
barngruppen genomförs så att barnen -
ges förutsättningar för utveckling och lärande och samtidigt stimuleras att
använda hela sin förmåga, - upplever att det är roligt och meningsfullt att
lära sig nya saker, - ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att
erövra nya färdigheter, erfarenheter och kunskaper, - får stöd och stimulans i
sin sociala utveckling, - ges goda förutsättningar att bygga upp varaktiga
relationer och känna sig trygga i gruppen,
Övrigt: Vi har
även under samlingar tagit fram halloweenpumporna, låtit barnen få känna på dem
och skicka runt till varandra samtidigt som vi haft fruktstund under dovt och
nedsläckt ljus för att skapa en härlig och spännande stämning. Vi har under tiden även jobbat med matematik, stor, liten samt har barnen fått berätta vilken utav pumporna som väger mest.
Aktivitet: Rita en
egen halloweenpumpa ”Finmotorik”
Vad: Rita sin
egen halloweenpumpa med inspiration ifrån pumporna som ligger på bordet framför
barnen.
Hur: Via
demokratiska värderingar tillbringa barnen varierat material med diverse
pennor, pärlor och låta de rita en egen pumpa helt från deras egna kreativitet
och fantasiförmåga. Detta med svag styrning utav oss pedagoger och undvikandet
av skendemokrati. Vi berättade inte alls hur de skulle rita sin pumpa, vilka
färger de skulle använda eller något. Så bilderna på väggen är helt ”ritat” ur
era barns fantasiförmåga och kreativitet utan påverkan av oss pedagoger.
Varför: Barnen
tyckte det var roligt och intresseväckande att ha gröpt ur pumporna och skurit
ut ögon, mun och näsa tillsammans med oss pedagoger. En påbyggnadsaktivitet
utifrån barnens delaktighet och intresse för pumpor.
Reflektion: Blev
för många barn initialt för att få plats kring bordet, vilket vi hade kunna
förbättra i förhand. Å andra sidan satte vi ditt några extra stolar och via den
större gemenskapen kunde barnen utbyta information, samtala med flera aktörer
som ritade sin pumpa. Barnen kunde utmana varandras tänk och utveckla sin
skapelse utmed det. Även om uppgiften var individuell, skedde den i ett socialt
sammanhang med flera barn. Övervägande uppfattar vi aktiviteten som lyckad och
uppskattad hos barnen.
Barns inflytande och
delaktighet i förskolans planerade aktiviteter (1 av 3 utvecklingsområden
”Delaktighet & inflytande”)
Demokrati: Demokratiska värderingar benämns av
Einarsdottir, Purola, Johanesson, Broström och Emilson (2015) som barnens
rättigheter samt deras möjligheter till deltagande och inflytande i en
gemenskap. I förskolans verksamhet är begreppet demokrati obrukbart enligt
Karlsson (2014) om det inte förekommer en problematisering och reflektion kring
vad begreppet står för. Demokrati handlar mycket om att tillåta och erkänna
barnens delaktighet och deras inflytande.
Einarsdottir,
J., Purola, A-M., Johanesson, E. M., Broström, S., & Emilson, A. (2015).
Democracy, caring and competence: values perspectives in ECEC curricula in the
Nordic countries. International Journal of Early Years Education, 23(1),
97-114. Karlsson, R.
(2014). Demokrati i förskolan -fokus på barns samspel. Stockholm: Liber.
Skendemokrati: Ifall
vi lagt fram exempelvis 2 pennor, en orange och en svart och låtit barnen rita
utefter en färdig mall konstruerat av oss pedagoger en halloweenpumpa. Nu
använde vi inte skendemokrati utan utgick ifrån demokrati där barnen fick ha
delaktighet och inflytande över att själva välja bland massa olika färger, men
även kunna kombinera detta med pärlor och dylikt. Helt enkelt få rita/skapa
ihop sin egna Halloween-Pumpa med inspiration utav pumporna framför dem.
Läroplanen: Grundläggande
värden Förskolan vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att
utbildningen i förskolan syftar till att barn ska inhämta och utveckla
kunskaper och värden. Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt en
livslång lust att lära.
Viktig iakttagelse här är att vi inte påtvingade barnen att
de vart tvungna att rita/måla en pumpa, utan det var självmant från barnens
sida samt så vet vi pedagoger inte ifall alla barn målade pumpor. Tanken är att
prata med barnen om dessa bilder vid ett senare tillfälle, låta barnen berätta
och beskriva vad de målat inför oss pedagoger och de andra barnen. Det enda vi
pedagoger gjorde var att lägga fram material och sätta fram pumporna som
inspiration inför barnen.
Övriga kopplingar
läroplanen:
·
utvecklar
sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning (Finmotorik)
·
Lärandet
ska baseras såväl på samspelet mellan vuxna och barn som på att barnen lär av
varandra. Barngruppen ska ses som en viktig och aktiv del i utveckling och
lärande. Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om
sig själva som lärande och skapande individer. De ska få hjälp att känna
tilltro till sin egen förmåga att tänka själva, handla, röra sig och lära sig
dvs. bilda sig utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska,
praktiska, sinnliga och estetiska.
·
att
förskolan tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar, och
att det utvecklas normer för arbetet och samvaron i den egna barngruppen.