fredag 26 oktober 2018

Lejonet

Avdelning: Lejonet
Tema - Vatten, djur och konstruktion

Didaktiska överväganden: Vad/hur/varför samt reflektion och läroplanskopplingar, men även litteratur/forskningskopplingar kan förekomma.

Aktivitet: Skapa ett spöke & bokläsning ”Språkutveckling”

Vad: Skapa spöke med tyg och diverse tillbehörigheter
Hur: Låta barnen skapa ett spöke som vi använt oss av vid bokläsning (halloweenbok/saga)

Varför: Skapa en förstärkning/sinnesstämning i form av ljus/spöke sammantagen med halloweenbokläsning inför barnen.

Reflektion: Ljus/spöket ingav en mer spännande upplevelse av bokläsningen. En betydelsefull aspekt är när vi ”pedagoger” spelar med i bokläsningen via rösten och fångar in barnen i berättelsen, exempelvis lågt tonval, hög oktav osv vid korrekta tidpunkter samt kroppsspråk, ansiktsuttryck etc. Ett konstant förbättringsområde man kan jobba med som pedagoger.

Läroplanen:

·       utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,

·       stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling

·       utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

Övrigt: En vårdnadshavare har skapat det lilla spöket tillsammans med sitt barn hemma och ville visa upp det på bloggen.



Aktivitet: Färger (Blanda) inför Halloween ”Kemi”
Vad: Blanda färgerna röd och gul för att få färgen orange i en plastlåda.
Hur:  Barn fick denna gång prova på att själva hälla i olika färger och sedan röra om i kollaboration med varandra.
Varför: Färgändring inför Halloween samt påbyggnad utav arbetet med färger ifrån föregående vecka. Variabler som varieras samt återkoppling, reflektion och samtal med barn för att generera ett kollektivt lärande hos barnen kring ”blandning” utav färger som särskiljer sig lite från föregående veckas aktiviteter.
Reflektion: Barnen uppskattade att själva få hälla i färg och blanda vattnet. En notis vi märkt från föregående veckor är att vatten är något som fascinerar barnen mycket och de har haft det svårt stundtals att sitta stilla och enbart observera och titta på vad som skall hända och ske. En bra lärdom i sig, men även betydelsefullt att göra barnen mer delaktiga och få mer inflytande i aktiviteterna såsom vid denna åtgång.
Läroplanen: Samma som föregående veckor.

Aktivitet: Spela teater/färgblandning ”Drama” och ”minnesträning - matematik”
Vad: Barn fick spela teater inför de andra barnen och ha färdigskapade halloweenpumpor bredvid
Hur:  I IKT-rummet, varest en scen redan infinns fick barnen spela kapten röd, gul och orange själva inför sina kamrater. Denna gång hade vi med instrumentet ”bjällra” för att göra det hela lite mer inspirerande och lustfyllt. Innan barnen fick gå upp på scen så delade vi in dem i olika grupper, vi gav barnen en siffra, 1–3, de skulle försöka komma ihåg siffran till deras tur. För att förstärka lärandet av att gul och röd blir orange, hade vi halloweenpumporna på scen med barnen.
Varför: Vi uppfattade att barnen fann det väldigt roligt att spela upp en dramapjäs inför sina kamrater.
Reflektion: Även om vi hade snarlikt innehåll förra gången verkade barnen uppskatta aktiviteten. Nästa gång hade det varit lite intressant ifall barnen haft mer inflytande och delaktighet i att helt själva komma fram till vad de vill spela upp inför sina kamrater.
Läroplanen: Samma som föregående vecka med tillägget:
·       Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande.

Aktivitet: Lösning ”Kemi”
Vad: Brustablett- C-vitamin, ett glas med vatten
Hur: Hälla i C-vitamin i ett glas med vatten.
Varför: En konstrast till ”blandning” där färgen blandas ut så ”löses” C-vitamin upp i vattnet. Två skilda kemiska föreningar med andra ord.
Reflektion: En trivsam aktivitet med barnen under en samling, där de fick berätta sina utsagor om vad de trodde skulle hända. Många pratade om att vattnet skulle förändra färg. Vi delgav barnen vid ett senare tillfälle informationen om att brustabletten var apelsinsmak, vilket även gavs tillsynes när brustabletten hade lösts upp någorlunda i vattnet. Märkes att barnen fascinerades av att tabletten löstes upp i vattnet. Under lunchen lätt vi barnen bevittna samma sak fast i mindre grupper, en återkoppling, sen verkade de förundras över lukten över den upplösta tabletten. Några barn tyckte den upplösta tabletten luktade illa och andra tyckte att det luktade gott.
Läroplanen: Förutom kemi skulle vi vilja koppla denna aktivitet till ”sinnena”, specifikt lukten även om det inte verkar förekomma i läroplanen.

Aktivitet: Skapa en halloweenpumpa ”Skapande”
Vad: Gröpa ut halloweenpumporna och skära ut ögon, mun och näsa tillsammans med oss pedagoger.
Hur: Pedagoger skär ut hålen med en kniv och barnen plockar ut pumpaköttet tillsammans med oss pedagoger. Pratar med barnen under tidens gång, gör dem delaktiga under processens gång där barn får samarbeta med varandra för ett gemensamt mål – Skapa en Halloweenpumpa.
Varför: Fick en Pumpa ifrån köket och ville dekorera den inför Halloween tillsammans med barnen.
Reflektion: Lyckad aktivitet, vi upplevde att barnen hade det roligt, lustfyllt och att aktiviteten var lärorik.
Läroplanen:
• att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen - ges förutsättningar för utveckling och lärande och samtidigt stimuleras att använda hela sin förmåga, - upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker, - ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och kunskaper, - får stöd och stimulans i sin sociala utveckling, - ges goda förutsättningar att bygga upp varaktiga relationer och känna sig trygga i gruppen,
Övrigt: Vi har även under samlingar tagit fram halloweenpumporna, låtit barnen få känna på dem och skicka runt till varandra samtidigt som vi haft fruktstund under dovt och nedsläckt ljus för att skapa en härlig och spännande stämning. Vi har under tiden även jobbat med matematik, stor, liten samt har barnen fått berätta vilken utav pumporna som väger mest.

Aktivitet: Rita en egen halloweenpumpa ”Finmotorik”
Vad: Rita sin egen halloweenpumpa med inspiration ifrån pumporna som ligger på bordet framför barnen.
Hur: Via demokratiska värderingar tillbringa barnen varierat material med diverse pennor, pärlor och låta de rita en egen pumpa helt från deras egna kreativitet och fantasiförmåga. Detta med svag styrning utav oss pedagoger och undvikandet av skendemokrati. Vi berättade inte alls hur de skulle rita sin pumpa, vilka färger de skulle använda eller något. Så bilderna på väggen är helt ”ritat” ur era barns fantasiförmåga och kreativitet utan påverkan av oss pedagoger.
Varför: Barnen tyckte det var roligt och intresseväckande att ha gröpt ur pumporna och skurit ut ögon, mun och näsa tillsammans med oss pedagoger. En påbyggnadsaktivitet utifrån barnens delaktighet och intresse för pumpor.  
Reflektion: Blev för många barn initialt för att få plats kring bordet, vilket vi hade kunna förbättra i förhand. Å andra sidan satte vi ditt några extra stolar och via den större gemenskapen kunde barnen utbyta information, samtala med flera aktörer som ritade sin pumpa. Barnen kunde utmana varandras tänk och utveckla sin skapelse utmed det. Även om uppgiften var individuell, skedde den i ett socialt sammanhang med flera barn. Övervägande uppfattar vi aktiviteten som lyckad och uppskattad hos barnen.

Barns inflytande och delaktighet i förskolans planerade aktiviteter (1 av 3 utvecklingsområden ”Delaktighet & inflytande”)
Demokrati: Demokratiska värderingar benämns av Einarsdottir, Purola, Johanesson, Broström och Emilson (2015) som barnens rättigheter samt deras möjligheter till deltagande och inflytande i en gemenskap. I förskolans verksamhet är begreppet demokrati obrukbart enligt Karlsson (2014) om det inte förekommer en problematisering och reflektion kring vad begreppet står för. Demokrati handlar mycket om att tillåta och erkänna barnens delaktighet och deras inflytande.
Einarsdottir, J., Purola, A-M., Johanesson, E. M., Broström, S., & Emilson, A. (2015). Democracy, caring and competence: values perspectives in ECEC curricula in the Nordic countries. International Journal of Early Years Education, 23(1), 97-114. Karlsson, R. (2014). Demokrati i förskolan -fokus på barns samspel. Stockholm: Liber.
Skendemokrati: Ifall vi lagt fram exempelvis 2 pennor, en orange och en svart och låtit barnen rita utefter en färdig mall konstruerat av oss pedagoger en halloweenpumpa. Nu använde vi inte skendemokrati utan utgick ifrån demokrati där barnen fick ha delaktighet och inflytande över att själva välja bland massa olika färger, men även kunna kombinera detta med pärlor och dylikt. Helt enkelt få rita/skapa ihop sin egna Halloween-Pumpa med inspiration utav pumporna framför dem.  
Läroplanen: Grundläggande värden Förskolan vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen i förskolan syftar till att barn ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära.
Viktig iakttagelse här är att vi inte påtvingade barnen att de vart tvungna att rita/måla en pumpa, utan det var självmant från barnens sida samt så vet vi pedagoger inte ifall alla barn målade pumpor. Tanken är att prata med barnen om dessa bilder vid ett senare tillfälle, låta barnen berätta och beskriva vad de målat inför oss pedagoger och de andra barnen. Det enda vi pedagoger gjorde var att lägga fram material och sätta fram pumporna som inspiration inför barnen. 
Övriga kopplingar läroplanen:
·       utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning (Finmotorik)
·       Lärandet ska baseras såväl på samspelet mellan vuxna och barn som på att barnen lär av varandra. Barngruppen ska ses som en viktig och aktiv del i utveckling och lärande. Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer. De ska få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva, handla, röra sig och lära sig dvs. bilda sig utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska.
·       att förskolan tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar, och att det utvecklas normer för arbetet och samvaron i den egna barngruppen.


Barnen ville visa upp sina skapelser på bloggen, vi pedagoger la över barnens namn temporärt för bloggen.