fredag 19 oktober 2018

Lejonet


                                                      Tema - Vatten, djur & Konstruktion 

Förra veckan pratade vi med barnen om vad de trodde skulle hända ifall vi la i olika frukter i vattnet. Många barn började initialt prata om att frukterna skulle förändra färgen på vattnet, men la i efterhand märke till att olika frukter flöt och andra sjönk. Detta har vi jobbat vidare med!

Densitet ”fysik” (flyta/sjunka)  
Vi började under en samling inomhus diskutera med barnen ifall de mindes vad vi gjorde förra veckan med frukterna. Framför barnen hade vi återigen lagt en låda ifylld med vatten och frukterna vid sidan om. Vi frågade barnen på nytt vad de trodde skulle hända beträffande frukterna och de trodde samma sak som förra gången, dvs. att vattnet skulle förändra färg beroende på frukt. De la märke till att så inte vart fallet även denna gång och såg att frukterna flöt/sjönk. Vi började med att koppla in densitet med en annan variation, via artefakter (teknik), alltså sådant människor konstruerat och vi lät barnen lägga i varsitt föremål i vattnet. Under tiden pratade vi med barnen om vad deras tankegångar var, vilka föremål som skulle flyta och vilka som skulle sjunka. Barnen hade olika utsagor, kom återigen in på tyngd, storlek och liknande matematiska tankegångar.

Kopplingar till läroplanen:

  • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, (Samma koppling till blandning – kemi)
  • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,



Blandning färger ”Kemi”

Därefter började vi utforskande tillsammans med barnen berörande ”blandning”. Vi ställde återigen upp tre färger, frågade barnen om vad som skulle hända, varav barnen återigen trodde att färgen skulle förändra vattnet. Först la sig färgen på botten såsom förra gången där barnen fick ta varsin pinne och röra om och alla färgerna blandades. Denna gången förändrade vi genom att en pedagog tog en pinne, frågade barnen vad som skulle hända ifall vi endast tog och rörde blå färg. Barnen trodde att vattnet skulle bli blått, vilket det blev. Sedan frågade vi barnen vad de trodde skulle hända ifall vi kopplade in röd färg. Här hände någon koppling, först sa några barn att vattnet skulle bli rött, varav vi ”pedagoger” frågade, blir det verkligen rött? Någon koppling verkade ha ägt rum här, där barnen förändra tankemönstret och sa att de skulle blandas och bli en annan färg, vilket även var sant, det blev lila. Vi kopplade in den svarta färgen och barnen märkte att det blev mörklila.


Drama
Kopplat in den estetiska formen drama för att lära barnen mer om färgerna på ett annat sätt. Först lät vi barnen sitta och titta på där vi skapat en liten scen och spelade upp det specifika innehållet. Först introducerade vi vad de skulle handla om, ifall de mindes vad vi gjorde med färgerna. Sedan spelade vi upp pjäsen, det gick till på följande vis: Vi var två pedagoger, den ena spelade kapten röd och den andra kapten blå med ett blått papper respektive rött papper fasttejpat på magen. Sen spelade vi att kapten röd/blå blandades och så blev det helt plötsligt lila färg. Barnen fick sedan själva spela kapten röd/blå medan de andra barnen tillsammans med oss pedagoger satt och tittade på.
Sedan spelade vi en annan pjäs, där vi låtsades hälla vatten (vi hade lite vatten i så att det blev mer verkligt) i en kartong. Sedan fick ett barn sätta sig i kartongen med den ena färgen, sedan rörde vi om vattnet med en pinne, då vi låtsades att vattnet blev blått. Sedan fick ett annat barn sätta sig samtidigt tillsammans med det andra barnet och spelade då den andra färgen. Sen blandade vi färgerna, frågade barnen vad för färg det skulle bli, av vilken de sa lila. Vi kopplade sist in den svarta färgen, där de efter repetition förstod att det blev mörklila.
Sist märke vi av någon anledning att barnen började simma på golvet spontant, så vi byggde vidare på detta och lekte att några var blå och andra var röda fiskar. När de kolliderade med varandra blev de lila fiskar istället.

Kopplingar till läroplanen:
  • utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,
  • utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,


När vi åt pannkakor dagen efter med lila sylt frågade vi barnen om vad för färger som behövdes blandas för att skapa lila färg. Många barn verkade numera veta att blandning av röd och blå färg = lila färg.  



Övrigt: Under veckans gång har vi gjort diverse olika aktiviteter, bland annat lekar såsom "kom alla barn som" - En apa, en krokodil etc. Vi har försökt med leken kramkull utomhus också fast barnen har inte riktigt förstått leken ännu, så den får vi jobba vidare med. Vidare har barnen lekt tjuv och polis, byggt brandbilar och lekt rollekar med den. De har även byggt diverse olika skapelser med olika material. En uppskattade lek var när vi "pedagoger" gömde älgen Ralf och barnen fick leka detektiv, klura ut vart älgen befann sig.  

Kan kopplas till läroplansmålen
  • utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,
  • förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra,
Några bilder som barnen ville ha med i bloggen denna veckan: Bondgård, bok om Muffin, brandbil och en skapelse utav lera. 






Ni på föräldramötet kanske minns att vi pratade om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Nedan är bara några exempel på hur vi kan koppla forskning och dylikt till hur vi arbetat med bland annat färger "blandning" och densitet. 

På förskolan arbetar vi med Relationell pedagogik samt att barnen ska ha reellt inflytande. Hur specifikt vi arbetar med detta på Lejonet tar vi en annan gång.
  
I skollagen står att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. ... Vetenskaplig grund är kunskap som baseras på vetenskaplig metod medan beprövad erfarenhet handlar om professionell erfarenhet, att lärare lär av varandra på ett systematiskt sätt som sprids och dokumenteras.

Konstruktivism – assimilation/ackommodation ”Ta in kunskap och förändra sitt dåvarande tankemönster utefter den nya kunskapen” – Exempelvis att vattnet inte förändrar färg ifall vi lägger ner en frukt ifrån att ha trott att vattnet förändrar färg när man lägger i en frukt.  

Pragmatism – ”Learning by doing” John Dewey – Barnen fick själva prova på att spela teater och lär sig således genom att göra själva.

Sociokulturellt perspektiv – Lär i sociala konstruktioner med andra människor. Begrepp såsom den proximala utvecklingszonen och scaffolding. Tillsammans kan vi utmana barnen vidare utöver deras befintliga kunskapsnivå.

Medforskare – Vi utforskar med barnen, frågar barnen vad de tror och undersöker saker och ting tillsammans med dem än att ge konkreta svar.

Variationsteori – Lär ut ett innehåll på olika sätt.

Rhizomatiskt tänkande/lärande ”oförutsägbara banor” – Vi följer barnen, exempelvis när barnen visade starkt intresse för färgerna har vi följt med deras intresse och delaktighet och undersökt de närmare.