Tema - Vatten, djur & Konstruktion
Förra veckan pratade vi med barnen om vad de trodde
skulle hända ifall vi la i olika frukter i vattnet. Många barn började initialt
prata om att frukterna skulle förändra färgen på vattnet, men la i efterhand
märke till att olika frukter flöt och andra sjönk. Detta har vi jobbat vidare
med!
Densitet
”fysik” (flyta/sjunka)
Vi började under en samling inomhus diskutera med
barnen ifall de mindes vad vi gjorde förra veckan med frukterna. Framför barnen
hade vi återigen lagt en låda ifylld med vatten och frukterna vid sidan om. Vi
frågade barnen på nytt vad de trodde skulle hända beträffande frukterna och de
trodde samma sak som förra gången, dvs. att vattnet skulle förändra färg
beroende på frukt. De la märke till att så inte vart fallet även denna gång och
såg att frukterna flöt/sjönk. Vi började med att koppla in densitet med en
annan variation, via artefakter (teknik), alltså sådant människor konstruerat
och vi lät barnen lägga i varsitt föremål i vattnet. Under tiden pratade vi med
barnen om vad deras tankegångar var, vilka föremål som skulle flyta och vilka
som skulle sjunka. Barnen hade olika utsagor, kom återigen in på tyngd, storlek
och liknande matematiska tankegångar.
Kopplingar till läroplanen:
- utvecklar
sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala
om naturvetenskap, (Samma koppling till blandning – kemi)
- utvecklar
sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik
fungerar,
Blandning
färger ”Kemi”
Därefter började vi utforskande tillsammans med
barnen berörande ”blandning”. Vi ställde återigen upp tre färger, frågade
barnen om vad som skulle hända, varav barnen återigen trodde att färgen skulle
förändra vattnet. Först la sig färgen på botten såsom förra gången där barnen
fick ta varsin pinne och röra om och alla färgerna blandades. Denna gången förändrade
vi genom att en pedagog tog en pinne, frågade barnen vad som skulle hända ifall
vi endast tog och rörde blå färg. Barnen trodde att vattnet skulle bli blått,
vilket det blev. Sedan frågade vi barnen vad de trodde skulle hända ifall vi
kopplade in röd färg. Här hände någon koppling, först sa några barn att vattnet
skulle bli rött, varav vi ”pedagoger” frågade, blir det verkligen rött? Någon
koppling verkade ha ägt rum här, där barnen förändra tankemönstret och sa att
de skulle blandas och bli en annan färg, vilket även var sant, det blev lila.
Vi kopplade in den svarta färgen och barnen märkte att det blev mörklila.
Drama
Kopplat in den estetiska formen drama för att lära
barnen mer om färgerna på ett annat sätt. Först lät vi barnen sitta och titta
på där vi skapat en liten scen och spelade upp det specifika innehållet. Först
introducerade vi vad de skulle handla om, ifall de mindes vad vi gjorde med
färgerna. Sedan spelade vi upp pjäsen, det gick till på följande vis: Vi var
två pedagoger, den ena spelade kapten röd och den andra kapten blå med ett
blått papper respektive rött papper fasttejpat på magen. Sen spelade vi att kapten
röd/blå blandades och så blev det helt plötsligt lila färg. Barnen fick sedan
själva spela kapten röd/blå medan de andra barnen tillsammans med oss pedagoger
satt och tittade på.
Sedan spelade vi en annan pjäs, där vi låtsades
hälla vatten (vi hade lite vatten i så att det blev mer verkligt) i en kartong.
Sedan fick ett barn sätta sig i kartongen med den ena färgen, sedan rörde vi om
vattnet med en pinne, då vi låtsades att vattnet blev blått. Sedan fick ett
annat barn sätta sig samtidigt tillsammans med det andra barnet och spelade då
den andra färgen. Sen blandade vi färgerna, frågade barnen vad för färg det
skulle bli, av vilken de sa lila. Vi kopplade sist in den svarta färgen, där de
efter repetition förstod att det blev mörklila.
Sist märke vi av någon anledning att barnen började
simma på golvet spontant, så vi byggde vidare på detta och lekte att några var
blå och andra var röda fiskar. När de kolliderade med varandra blev de lila
fiskar istället.
Kopplingar till läroplanen:
- utvecklar
sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och
erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och
musik, dans och drama,
- utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
När vi åt pannkakor dagen efter med lila sylt frågade vi barnen om vad för färger som behövdes blandas för att skapa lila färg. Många barn verkade numera veta att blandning av röd och blå färg = lila färg.
Övrigt: Under veckans gång har vi gjort diverse olika aktiviteter, bland annat lekar såsom "kom alla barn som" - En apa, en krokodil etc. Vi har försökt med leken kramkull utomhus också fast barnen har inte riktigt förstått leken ännu, så den får vi jobba vidare med. Vidare har barnen lekt tjuv och polis, byggt brandbilar och lekt rollekar med den. De har även byggt diverse olika skapelser med olika material. En uppskattade lek var när vi "pedagoger" gömde älgen Ralf och barnen fick leka detektiv, klura ut vart älgen befann sig.
Kan kopplas till läroplansmålen
- utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,
- förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra,
Några bilder som barnen ville ha med i bloggen denna veckan: Bondgård, bok om Muffin, brandbil och en skapelse utav lera.
Ni på föräldramötet kanske minns att vi pratade om
vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Nedan är bara några exempel på hur vi kan koppla forskning och dylikt till hur vi arbetat med bland annat färger "blandning" och densitet.
På förskolan arbetar vi med Relationell pedagogik samt att barnen ska ha reellt inflytande. Hur specifikt vi arbetar med detta på Lejonet tar vi en annan gång.
På förskolan arbetar vi med Relationell pedagogik samt att barnen ska ha reellt inflytande. Hur specifikt vi arbetar med detta på Lejonet tar vi en annan gång.
I skollagen står att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och
beprövad erfarenhet. ... Vetenskaplig grund är kunskap
som baseras på vetenskaplig metod medan beprövad erfarenhet handlar om
professionell erfarenhet, att lärare lär av
varandra på ett systematiskt sätt som sprids och dokumenteras.
Konstruktivism – assimilation/ackommodation ”Ta in
kunskap och förändra sitt dåvarande tankemönster utefter den nya kunskapen” –
Exempelvis att vattnet inte förändrar färg ifall vi lägger ner en frukt ifrån att ha trott att vattnet förändrar färg när man lägger i en frukt.
Pragmatism – ”Learning by doing” John Dewey – Barnen
fick själva prova på att spela teater och lär sig således genom att göra själva.
Sociokulturellt perspektiv – Lär i sociala
konstruktioner med andra människor. Begrepp såsom den proximala
utvecklingszonen och scaffolding. Tillsammans kan vi utmana barnen vidare utöver
deras befintliga kunskapsnivå.
Medforskare – Vi utforskar med barnen, frågar barnen
vad de tror och undersöker saker och ting tillsammans med dem än att ge
konkreta svar.
Variationsteori – Lär ut ett innehåll på olika sätt.
Rhizomatiskt tänkande/lärande ”oförutsägbara banor” –
Vi följer barnen, exempelvis när barnen visade starkt intresse för färgerna har
vi följt med deras intresse och delaktighet och undersökt de närmare.