fredag 12 oktober 2018

Lejonet

Tema - Vatten, djur och konstruktion

Under observationsveckorna har vi pedagoger på lejonet lagt märke till att barnen fascinerats mycket kring vatten, djur och konstruktion och har därför valt att arbeta vidare med dessa områden under terminens gång.

Barnen hade önskemål om att lägga upp vad de skapat i sandlådan samt deras byggkonstruktion på förrådsväggen i bloggen





Samlingsaktivitet inomhus - Densitet (Flyta/Sjunka) "Fysik"

Vi började med att rådfråga barnen om vad de trodde skulle hända och ske när vi la i frukterna. Barnen trodde att vattnet skulle förändra färg beroende på frukten vi la i. Om vi la i vindruvan och päronet skulle vattnet bli grönt, äpplet blått och apelsinen gult. Vi frågade därefter barnen om vad som hänt, ifall vattnet förändrat färg eller ej. Barnen konstaterade att vattnet inte förändrat färg. Barnen kom senare på att olika frukter flöt och vissa var på botten och hade sjunkit. Vi frågade barnen om varför några frukter flöt och några sjönk. Barnens hade olika versioner kring varför vissa frukter flöt och några sjönk. Några frukter trodde barnen var tyngre och andra lättare, men även kring storleken som varierade på frukterna och därför flöt vissa och andra sjönk. Vårt mål med aktiviteten var att lära barnen mer kring det fysikaliska fenomenet densitet, men kom in en hel del på färger som vi uppmuntrade och fortlöpte på i och med att barn visade stort intresse för det.








Aktivitet utomhus - Blandning "Kemi"
Vi har fortlöpt på barnens intresse kring färg, vatten och även kopplat det till densitet. Samma sak kring denna aktivitet trodde barnen att grön färg skulle färga vattnet grönt osv. Barnen la märke till att så inte vart fallet utan att färgerna istället la sig på botten. Barnen funderade och några sa att de inte visste. Därefter lät vi barnen ta varsin pinne och frågade vad de trodde skulle hända ifall de rörde runt i vattnet, varav de flesta barnen verkade tänka att färgerna skulle blandas med varandra. De hade rätt! Färgerna blandades och blev lila färg dessutom. Vi tog även ut baljan med vattnet ute i solskenet och kikade vidare på hur solen blänkte på färgen och hur den förändrades. Målet med övningen var färgerna, kemi, specifikt då "blandning", att färgerna blandas med varandra och även fysik - densitet.




Kopplingar till läroplanen utifrån dessa två aktiviteter

·        utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, 
·        ·        utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,