måndag 14 juni 2021

Plantering på gården

Barnen på Gyllebo förskola har tillsammans med pedagogerna planterat olika växter som kryddväxter, solrosor, lavendel och en vinbärsbuske i planteringslådor på förskolans gård. Skyltar anger hur de olika växterna heter. Varje avdelning ansvarar för att vattna växterna veckovis. Alla barn är välkomna att vattna varje vecka.






Enligt Skolverket är det viktigt att utgå från barnens egna utforskningar när det gäller att ge dem förutsättningar för att skapa en förståelse för hur allt hänger samman, vad ekologi och hållbarhetsfrågor innebär. De ekologiska samband utvecklas genom ett avgränsat ämne som just plantering där barnens frågor och intressen möts av lyhörda pedagoger som ställer produktiva frågor, ger nya utmaningar och erbjuder ett fördjupat utforskande. Frågor som uppstår under utforskandet kan bana vägen för mer komplexa frågor inom ämnet hållbarhet.

Utbildningen ska genomföras i demokratiska former och lägga grunden till ett växande intresse och ansvar hos barnen för att aktivt delta i samhället och för an hållbar utveckling - såväl ekonomiskt som social och miljömässigt (Lpfö 18, s. 5)

Utbildningen ska ge varje barn möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle (Lpfö 18, s. 9).

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra (Lpfö 18,          s. 14).