Idag jämförde barnen i cykelgruppen avståndet mellan platser på en Malmö karta med samma platser i verkligheten. På kartan kunde platserna vara fem eller tio centimeter ifrån varandra fågelvägen, vilket vi mätte med en linjal. När vi cyklade blev det 3400 meter istället! På Kartan fanns det även tidsangivningar för hur lång tid det skulle ta att cykla till Turning Torso fågelvägen. Istället för 15 minuter fågelväg tog det 20 minuter eftersom vi var tvungna att följa cykelvägen som inte är rak.
Vi reflekterar tillsammans med barnen om både karta, avstånd och tid:
- Det var intressant att mäta med en linjal (på en karta).
- Vi cyklar det snabbaste vi kan och kommer upp i 50 kilometer!
- Det tar 20 minuter till Turning Torso!
Barnen undersöker kartan och visar hur vi kan cykla till Turning Torso på cykelvägen.
Väl framme vid Turning Torso gissar barnen hur hög byggnaden är. Här kommer några förslag: 100 meter och 1000 meter. (Vi googlar och det är 190 meter.)
Vi reflekterar över namnet Turning Torso. Tillsammans kommer vi fram till att "turning" betyder "vända, vrida" och "torso" "en överkropp utan armar". Turning Torso betyder alltså någonting i stil med "en överkropp utan armar som vänder/vrider sig".
Vi tittar på en bild av hur de byggde Turning Torso. Det tog fyra år att bygga tornet!
Vi filmar även en del av cykelvägen med en kamera när vi cyklar så att vi kan reflektera över avstånd med cykelgruppen vid ett senare tillfälle.
Enligt Lpfö 2018, s. 14 ska förskolan ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för rum och tid och grundläggande egenskaper hos mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.