Förskolans plan finns nu uppsatt i kapprummen. |
Mål 1 under utvecklingsområde Alla barns rätt till stöd: Planen mot diskriminering och
kränkande behandling är väl känd av alla i personalen. Arbetet med planen mot
diskriminering och kränkande behandling genomsyrar verksamheten. Vi har ett
särskilt fokus på det förebyggande arbetet genom att vara normkreativa (synliggöra,
kritisera och förändra normer) i vårt bemötande mot barn och vuxna. (Kvalitetsplanen 2018/2019)
Beskriv planerade insatser.
-
Personal, barn och vårdnadshavare är med i framtagandet av en uppdaterad plan
mot diskriminering och kränkande behandling. Under läsårets genomför vi
uppföljningar kring arbetet med planen mot diskriminering och kränkande
behandling.
-
Under våra forumgrupper, vu-kvällar och verksamhetsutvecklingsdagar arbetar vi
med att diskutera och problematisera begreppet normkreativitet. Vi använder oss
av boken Normkreativitet i förskolan för att skapa en gemensam
förståelse för arbetet med normkreativitet. Genom att utgå från gemensam
litteratur kopplad till forskning arbetar vi fram en utbildning baserad på en
vetenskaplig grund.
-
Personalen arbetar aktivt med att lyfta likheter, olikheter och mångfald i
barngrupperna på olika sätt. Vi gör detta exempelvis genom att läsa böcker som
tar upp olikheter och likheter och genom att föra samtal med barnen där vi
lyfter deras funderingar och ger utrymme för barnens resonemang. Vi använder
litteraturen så att varje barn har möjlighet att känna igen sig själv eller att
identifiera sig själv med de olika karaktärerna i böckerna. Böckerna används
också för att visa andra sätt att vara än normen.
Beskriv på vilket sätt de
planerade insatserna förväntas bidra till bättre förutsättningar för barnens
utveckling och lärande (vilka effekter ser vi hos personalen, i barngruppen, i
miljöerna?).
-
All personal är väl förtrogna med planen mot diskriminering och kränkande
behandling vilket leder till att personalen i högre grad kan förebygga situationer
då kränkningar skulle kunna uppstå och därmed skapa bättre förutsättningar för
barnens utveckling och lärande. Det finns en dokumentation i slingan som visar
hur vi arbetat med planen mot diskriminering och kränkande behandling.
-
Personalen har ett kritiskt (reflekterande) tänkande kring sitt eget och andras
förhållningssätt i mötet med barn och vuxna på förskolan.
-
Barnens resonemang och funderingar kring likheter/olikheter och mångfald är
synliga i den dagliga verksamheten genom dokumentationer av olika slag.