tisdag 13 februari 2018

Boksamtal i biblioteket




Förskolan ska sträva efter att varje barn
  • utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.
  • utvecklar ett nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
(Lpfö 98, rev. 16, s 10)


Bilderna i böcker vi läser med barnen är grunden för samtalen vi har kring handlingen i boken. Ofta kan vi hamna i svårigheter med att alla barn inte är fullt ut nöjda med platsen de fått då de inte kan se bilderna ordentligt. Genom att rigga upp projektorn och visa bilderna i större format på väggen kan fler barn göras delaktiga i boksamtalen.


Idag har dörren till biblioteket stått öppen hela förmiddagen och barnen har kunnat gå ut och in och delta i läsning med förstärkning av projektor eller välja en annan bok och läsa själva.


Samtal som kommit upp genom böckerna har varit många, exempel på några är:


Kan pojkar ha klänning? Vem är det som bestämmer vad vi ska ta på oss?
Är det bara små/yngre barn som har blöjor? Någon har blöja på natten fastän en känner sig stor.
Kan en superherokanin bli rädd? Det var med skräckblandad förtjusning som barnen deltog.
Får en lov att bli arg på sitt småsyskon? I en bok så skrek storebror och kallade sin lillebror för "dumma unge".
Vad är en författare? Vad är en illustratör? Vi tittade på en bild av Gunilla Bergström som skrivit böckerna om Alfons. Då gick samtalet från att handla om att författare var ett yrke/jobb till att handla om huruvida en kvinna kan ha kortklippt frisyr.
Och vad heter egentligen de olika Babblarna?


Detta är en favoritbok. Många av barnen kan delar av texten utantill och läser med.

Den här boken startade samtalet om superherokaniner kan bli rädda och om en får lov att bli arg och skrika på ett småsyskon.

Vad händer?

Ett barn tar över högläsningen. Vem spökar Alfons Åberg.