tisdag 10 oktober 2017

Tema Rymden


Som förste förskollärare kan det dröja ett tag mellan gångerna jag är ute i en och samma barngrupp. Jag får höra och läsa dokumentation från arbetslagen om vad som är på gång, men inte uppleva processerna som sker tillsammans med barnen ute på avdelningarna. Det är alltid med stor nyfikenhet jag kommer in på avdelningarna.
I måndags var jag på avdelning Pingvinen. Innan jag kom hade jag fått höra om deras tema, Rymden, från arbetslaget. Under dagen får jag uppleva ett tema som syns och tar plats under hela dagen. På förmiddagen var det vuxeninitierade aktiviteter igång parallellt med barninitierade aktiviteter. Kopplingen till tema Rymden var tydlig.

Barn och vuxna skapade och målade planeter tillsammans i ateljén. Det pågick bygg- och konstruktion med magneter, det byggdes rymdskepp och rymdraketer. Här blev jag inbjuden att delta och fick höra barnen berätta om sina tankar om vem som fick åka med och var resan skulle gå. Resorna gick både till planeter och till lekland. Barnen utforskade magneterna för att få den bästa konstruktionen för en hållbar raket som går att lyfta från golvet. Några barn inspirerades av favoritboken i deras bygge. I takt med att konstruktionerna växte och fler barn tillkom så lånade vi även magneterna från Delfinen. Kuben som nu byggts om till rymdskepp lockar till roll-lek.


Rymdraket

Konstruktionen blir stadigare när den byggs horisontellt än vertikalt

Började som rymdraket och blev ett lekland

En mycket välläst bok


Bygga likadant lockar många barn


Bygg och konstruktion fortsätter efter lunch, en raket för många personer