Som förste förskollärare kan det dröja ett tag mellan
gångerna jag är ute i en och samma barngrupp. Jag får höra och läsa
dokumentation från arbetslagen om vad som är på gång, men inte uppleva
processerna som sker tillsammans med barnen ute på avdelningarna. Det är alltid
med stor nyfikenhet jag kommer in på avdelningarna.
I måndags var jag på avdelning Pingvinen. Innan jag kom hade jag
fått höra om deras tema, Rymden, från arbetslaget. Under dagen får jag uppleva
ett tema som syns och tar plats under hela dagen. På förmiddagen var det
vuxeninitierade aktiviteter igång parallellt med barninitierade aktiviteter. Kopplingen
till tema Rymden var tydlig.
Barn och vuxna skapade och målade planeter tillsammans i
ateljén. Det pågick bygg- och konstruktion med magneter, det byggdes rymdskepp
och rymdraketer. Här blev jag inbjuden att delta och fick höra barnen berätta
om sina tankar om vem som fick åka med och var resan skulle gå. Resorna gick
både till planeter och till lekland. Barnen utforskade magneterna för att få
den bästa konstruktionen för en hållbar raket som går att lyfta från golvet. Några
barn inspirerades av favoritboken i deras bygge. I takt med att konstruktionerna
växte och fler barn tillkom så lånade vi även magneterna från Delfinen. Kuben
som nu byggts om till rymdskepp lockar till roll-lek.
|
Rymdraket |
|
Konstruktionen blir stadigare när den byggs horisontellt än vertikalt |
|
Började som rymdraket och blev ett lekland |
|
En mycket välläst bok |
|
Bygga likadant lockar många barn |
|
Bygg och konstruktion fortsätter efter lunch, en raket för många personer |