onsdag 26 oktober 2022

Älvan: Analog programmering - "vara" en Blue-bot

Idag programmerade barnen varandra genom att låtsas vara en Blue-bot som programmeras av ett annat barn. Först placerade ett barn ett annat barn som agerade Blue-bot och en bild på ett av Älvans favoritdjur lagom långt ifrån varandra. Sedan programmerade barnet Blue-boten genom att ge kommandon så att Blue-boten gick till favoritdjuret genom att sätta en fot framför den andra. 

Kommandon: Röra vid bakhuvudet antal gånger = gå antal steg framåt

                        Röra vid ryggen antal gånger = antal steg bakåt

                        Röra vid höger/vänster axel = svänga höger/vänster

                        Steg = sätta en fot framför den andra 

Barnen på Älvan hade roligt men det blev tydligt att aktiviteten var utmanande. Barnen programmerade Blue-boten stegvis. Några barn började tänka självständigt som Blue-bot och gick extra steg för att nå djurbilden medan andra följde instruktionerna mer exakt och väntade på nästa kommando. 


Förskolan ska ansvara för att varje barn får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande. Läroplanen för förskolan. (Lpfö 18, s. 15)

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för rum och grundläggande egenskaper hos mätning. Läroplanen för förskolan. (Lpfö 18, s. 14)

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler. Läroplanen 9för förskolan. (Lpfö 18, s. 13)