Information hur det ser ur inne på förskolan just nu
Leken ska ha en central plats i förskolans utbildning. Barnens lärande kan bli mångsidigt om miljö och material är utmanande och uppmuntrar till lek och aktiviteter.
De senaste månaderna har vi på Gyllebo förskola gått över miljö och material och sorterat utifrån Malmö stads broschyr ”Kemikaliesmart vardag för barn i förskolan” samt tillfört nytt material med barnens intresse och behov i fokus.
Flera nya mötesplatser har iordningsställts såsom IKT-rum (informations- och kommunikationsteknik), bibliotek och sinnesrum. Varje avdelning har fått nytt material för bygg- och konstruktion (klossar och magneter för olika tekniker), språk och matematik (pussel, spel, böcker) samt värdegrund och rollek (dockor, figurer, lekservis). Varje avdelning har också ett ljusbord där barnen gärna leker med transparanta klossar, kalkerar bilder, tittar på röntgenbilder av olika djur med mera.
Det nya materialet har väckt glädje och intresse hos barnen. Det vi kan se är att magneter och ljus väcker stor förundran hos barnen.
Vi lägger ut en del bilder här på bloggen eftersom det för
tillfället är så att ni vårdnadshavare inte kan gå in på förskolan och titta,
så kan ni ändå ta del av barnens lek och utbildningsmiljö.
I läroplanen för förskolan (Lpfö 18) kan vi läsa följande:
”Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande”.
”Miljön ska vara tillgänglig för alla barn och inspirera dem att samspela och att utforska omvärlden samt stödja barnens utveckling, lärande, lek och kommunikation”.
”En god och tillgänglig miljö utformas, med tillgång till
såväl digitala som andra lärverktyg”,