Under
veckan har vi arbetat främst med språkutveckling (bokstäver) och matematik.
Några exempel på vad vi gjort är följande:
- Vi upplever att barnen har starkt intresse av just bokstäver och ibland har vi även suttit cirka en timme utan att barnen tröttnat på att lära sig mer om bokstäver i någon av våra samlingar under veckans åtgång.
-Barnen
har fått se en lapp med ett barns namn och försökt avläsa vems barn lappen
tillhör. Ibland får vi hjälpa barnen
men upplever att de löser de flesta av namnen tillsammans utan inblandning av
oss pedagoger.
-Koppla
barns initialer till något annat ord, exempelvis V som i Varg.
-Räkna
bokstäverna i barnens namn.
-Jämföra
och se skillnader mellan de olika bokstäverna och längden på barnens namn.
-Titta
på alfabetet som vi har upphängt och sjunga alfabetsramsan.
”Intresse
för skriftspråk samt förståelse för
symboler och hur de används för att förmedla budskap”,
Lpfö
2018.
Övrigt: Barnen har lekt mycket doktorlek med varandra under denna vecka. Vi pedagoger har samtalat och även varit delaktiga i deras lek, pratat om exempelvis: Vad gör man när man blir sjuk? osv...
Barnen har haft mycket frågor kring detta område.