Vecka 44
Under veckans gång hade vi en Halloweenfest tillsammans med
barnen. Festen började med en saga som handlade om ett spöke och i efterhand
fick barnen klä ut sig till diverse fiktiva figurer. Därefter dansades det och senare
åts det ”lunch” med kostymkläderna på.
Läroplan: "Känner delaktighet i sin egen kultur och
utvecklar känsla och respekt för andra kulturer".
Vecka 45
En av veckans höjdpunkter var utomhusvistelsen till
Mellanhedsparken i onsdags, där vi gjorde följande aktiviteter:
Kom alla barn som:
Två pedagoger ställde sig på varsin sida, den ena pedagoger ropade, kom alla
barn som ”ett djur”, sedan rörde sig barnen över till den andra pedagogen som det
specifika djuret och försökte efterhärma dess läte.
Följa John:
Barnen följer efter och imiterar en pedagog. Här började vi med att klappa
händerna över huvudet, sen växlade vi med att enbart hoppa likadant, där vi
slutade med att hoppa som en ängel. Barn har svårt att synkronisera de nedre
extremiteterna med de övre, alltså övre/nedre kroppen samtidigt och koordinera
rörelsen. Ofta brukar barn klappa med händerna först, sen hoppa med fötterna
eller tvärtom, allt sker inte samordnat, vilket vi övat på. Likaledes tränades
detta på vid aktiviteten: Kom alla barn som, varav barnen fick krypa som en
spindel exempelvis.
Vi gjorde helt enkelt olika motoriska rörelser, barnen fick
jogga efter en pedagog och försöka hålla sig i ledet bakom sin kompis.
Läroplan: "Utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga
och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och
sitt välbefinnande".
Lekplats:
Avslutningsvis lät vi barnen leka på en lekplats i Mellanhedsparken.
Observation/dokumentationsunderlag/barnbarometern
”barns intressen”: I och med att vi arbetat mycket med Halloween under
veckorna 43/44, så har vi inte arbetat lika mycket med vattenprojekten och
behöver därmed fastställa vart barns intresse föreligger just nu i tiden för
att gå vidare utmed barns intresse.
Läroplan:
”Att
alla barn får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll”.