fredag 9 november 2018

Lejonet


Vecka 44

Under veckans gång hade vi en Halloweenfest tillsammans med barnen. Festen började med en saga som handlade om ett spöke och i efterhand fick barnen klä ut sig till diverse fiktiva figurer. Därefter dansades det och senare åts det ”lunch” med kostymkläderna på.  

Läroplan: "Känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer".

Vecka 45

En av veckans höjdpunkter var utomhusvistelsen till Mellanhedsparken i onsdags, där vi gjorde följande aktiviteter:

Kom alla barn som: Två pedagoger ställde sig på varsin sida, den ena pedagoger ropade, kom alla barn som ”ett djur”, sedan rörde sig barnen över till den andra pedagogen som det specifika djuret och försökte efterhärma dess läte.  

Följa John: Barnen följer efter och imiterar en pedagog. Här började vi med att klappa händerna över huvudet, sen växlade vi med att enbart hoppa likadant, där vi slutade med att hoppa som en ängel. Barn har svårt att synkronisera de nedre extremiteterna med de övre, alltså övre/nedre kroppen samtidigt och koordinera rörelsen. Ofta brukar barn klappa med händerna först, sen hoppa med fötterna eller tvärtom, allt sker inte samordnat, vilket vi övat på. Likaledes tränades detta på vid aktiviteten: Kom alla barn som, varav barnen fick krypa som en spindel exempelvis.

Vi gjorde helt enkelt olika motoriska rörelser, barnen fick jogga efter en pedagog och försöka hålla sig i ledet bakom sin kompis.

Läroplan: "Utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande".

Lekplats: Avslutningsvis lät vi barnen leka på en lekplats i Mellanhedsparken.

Observation/dokumentationsunderlag/barnbarometern ”barns intressen”: I och med att vi arbetat mycket med Halloween under veckorna 43/44, så har vi inte arbetat lika mycket med vattenprojekten och behöver därmed fastställa vart barns intresse föreligger just nu i tiden för att gå vidare utmed barns intresse.
Läroplan: Att alla barn får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll”.